Loading...
besteleend aks400 te koop 2017-08-22T13:32:50+00:00

Citroën AKS-400 – besteleend 2cv Fourgonette

Schuurvondst Spanje, gerestaureerd 2012

Citroën AKS-400 Verkocht!!

Een in betere staat dan nieuw verkerende AKS 400 is helaas niet meer te vinden. Maar voor echte liefhebbers is er goed nieuws, deze Citroën AKS 400 is nu echt te koop. Voor u verder leest en de liefde voor de auto gaat bloeien, moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat de auto niet verkocht wordt aan handelaren, geldbeleggers of mensen die voor weinig geld met een bestelauto willen rijden. We snappen dat het voor hen een zeer interessante gelegenheid is, maar de auto is alleen te koop voor liefhebbers. Als u een echte aantoonbare liefhebber bent, is er zelfs aan de prijs nog wel iets te sleutelen, geld maakt niet gelukkig, deze besteleend maakt liefhebbers wel gelukkig. ‘De echte liefhebster is inmiddels gevonden, dus VERKOCHT’.

Historie – besteleend 2cv Fourgonette

‘wat ben je mooi, geen puistjes, geen rimpeltjes, oh wat ben je mooi’

Ik ben 12 februari 1974 gezond geboren in Frankrijk en kreeg de naam AKS-400 en nummer A-0162-F. Mijn oudere broertje die in juni 1970 geboren werd, heet AK, hij bleef in Frankrijk, hij is wat lager, en heeft geen extern oliefilter. Maar ik had geluk, ik mocht naar een lief baasje in Spanje, die heeft me 38 jaar vertroeteld. Als hij met mij ging rijden was het meestal een lekker temperatuurtje en droog, wekelijks waste hij me en mocht ik binnen slapen. Regelmatig kreeg ik een bodycheck, een huidbehandeling en werd ik helemaal nagekeken. Dat was een heerlijke tijd, ik heb trouwens nog foto’s van mijn baasje. Toen hij wat ouder werd, kreeg hij een nieuw vriendinnetje, veel jonger en kleiner dan mij. Ik dacht nog, ik heb nooit puistjes gehad, je kon me altijd zo lekker wassen, maar ik snapte hem wel, om met mij nog veel te toeren door die heerlijke Spaanse weggetjes was ik soms wel iets te groot. Gelukkig mocht ik binnen blijven slapen, maar stond ik daar overdag alleen in de slaapkamer, een half jaartje later kwam hij even kijken, startte me, oh wat voelde ik me heerlijk, maar hij zette me weer uit. Toen begon het nieuwe wachten, anderhalf jaar heb ik daar eenzaam op mijn slaapkamer gestaan. Mijn slaapkamerdeur ging open en daar zag ik mijn oude baasje weer! Ik dacht hij wordt toch wel oud, maar ik voel me nog zó jong. Achter hem stond een jonge man die vol bewondering, verliefd naar me keek. Ik zag de liefde in zijn ogen, niet die bezitterige blik. Langzaam kwam hij naar me toe, op gepaste afstand bleef hij staan en fluisterde: ‘wat ben jij mooi’, hij ging voor me staan en keek me recht in mijn ogen, ik dacht ‘wauw als mijn oude baasje al 2 jaar een nieuwe jongere vriendin heeft wil ik zijn vriendin wel worden’, maar ik zei niets. Zachtjes liep hij naar me toe, we voelden elkaar aan, ik smeekte, ‘ja, voel gerust aan me’! Zachtjes gleden zijn vingers over me heen, sinds 2 jaar werd ik weer geliefkoosd, hij fluisterde opnieuw, ‘wat ben je mooi, geen puistjes, geen rimpeltjes, oh wat ben je mooi’. Hij bekeek me van binnen, ik voelde zijn ogen over elke centimeter glijden. Zachtjes duwde hij de deur weer dicht en fluisterde ‘je bent zo ongelooflijk perfect, alleen je huid is wat verkleurd in de zon en je bodem heeft heel lichte korrelroest. Maar als je met mij mee ga, dan zal ik je een heerlijke huidbehandeling geven. Je gaat dan met me mee naar Nederland en ik zal je alle kuurtjes geven die je nodig hebt.’ Ik kreeg een warm gevoel van binnen.

‘ja, ik wil mee’

Hij wilde een stukje met mij toeren, onderweg bleef hij tegen me praten, zoveel lieve woorden… ‘ja, ik wil mee’. Bij terugkomst praatte hij een poosje met mijn oude baasje, die gaf aan het eind de sleutel aan hem en mijn geboortekaartje. Na een heerlijke toertocht van Spanje kwam ik in Nederland op 3 september 2012 aan, en hij hield zijn belofte.

in Nederland- De renovatie

‘Elk boutje en moertje werden zorgvuldig schoongemaakt’

Eerst moest ik op de foto waarna ik naar binnen mocht, hij beloofde me dat ik nog mooier zou worden dan toen ik 38 jaar geleden in Frankrijk geboren was. Ik arriveerde bij een speciale Citroën Fourgonette dokter.

Zorgzaam haalde hij me helemaal uit elkaar. Elk boutje en moertje werden zorgvuldig schoongemaakt, zelfs mijn motor werd helemaal losgehaald. Daarin werd alleen vervangen wat nodig was om me zo origineel mogelijk te houden.

Carrosserie & Motor

13. Incredible, chassis AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain
13. Incredible, chassis AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain

14. Incredible, wheel suspension AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain
14. Incredible, wheel suspension AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain

15. Incredible, bottom AKS 400 not any rotten or rust, just original factory primer
15. Incredible, bottom AKS 400 not any rotten or rust, just original factory primer

16. Incredible, between panels AKS 400 not any rotten or rust, original coating
16. Incredible, between panels AKS 400 not any rotten or rust, original coating

18. AKS-400 Engine revision started
18. AKS-400 Engine revision started

19. Engine revision ready for AKS-400
19. Engine revision ready for AKS-400

20. Filter from AKS-400 so clean after polishing
20. Filter from AKS-400 so clean after polishing

21. Engine revision from AKS-400
21. Engine revision from AKS-400

Hij fluisterde me toe dat het echt helemaal goed met me kwam, dat ik zelfs een extra laagje over de bodem zou krijgen omdat in vaak ander weer is in Nederland dan in Spanje.

En ja hoor, mijn motortje lag er al weer als nieuw bij, nieuwe rubbers, snoertjes en alles wat nodig was, werd vervangen. Verder werden alle stripjes, snoertjes en slangetjes zorgvuldig nagekeken en alleen als het echt nodig was werd kreeg ik iets nieuws. Dat vond ik wel fijn om toch mezelf te blijven.

Huidkuurtje

22. Carefull sanded Citroën AK parts
22. Carefull sanded Citroën AK parts

23. Then we found the first little rust, under window from AK
23. Then we found the first little rust, under window from AK

24. Later we found little rust in bottom from the ride side AK door and by the mirror
24. Later we found little rust in bottom from the ride side AK door and by the mirror

25. The AKS 400 letters removed because the in 1978 drived car didn\'t have it
25. The AKS 400 letters removed because the in 1978 drived car didn\'t have it

26. AKS-400 wheels are ready for the painter
26. AKS-400 wheels are ready for the painter

27. The parts from AKS400 ready for the painter
27. The parts from AKS400 ready for the painter

28. The doors from AKS400 ready in the paint cabin
28. The doors from AKS400 ready in the paint cabin

29. The last AKS400 part is ready for the painter
29. The last AKS400 part is ready for the painter

30. Citroën 400 while painting front
30. Citroën 400 while painting front

31. Citroën 400 carefull protected with paper and tape
31. Citroën 400 carefull protected with paper and tape

32. Citroën 400 while painting side
32. Citroën 400 while painting side

33. Citroën 400 while painting backside
33. Citroën 400 while painting backside

33a. Engine mounted in the AKS Duck
33a. Engine mounted in the AKS Duck

34. Construct the engine door from the AKS Duck
34. Construct the engine door from the AKS Duck

35. Construct the AKS Duck nose and lovely eyes
35. Construct the AKS Duck nose and lovely eyes

36. Contruct the original windows in the AKS Duck
36. Contruct the original windows in the AKS Duck

36a. Mounted rear lights on the AKS Duck
36a. Mounted rear lights on the AKS Duck

37. At least contstruct the AKS Duck back doors
37. At least contstruct the AKS Duck back doors

38. Painted wheels from the Citroën called as Duck
38. Painted wheels from the Citroën called as Duck

38a. Painted spare wheel from the Citroën called as Duck
38a. Painted spare wheel from the Citroën called as Duck

39. Painted engine compartment from the Citroën called as Duck
39. Painted engine compartment from the Citroën called as Duck

40. Also inside the Citroën called as Duck is painted
40. Also inside the Citroën called as Duck is painted

Als laatste kreeg ik mijn lang verwachte huidkuurtje. Vol verwachting zag ik dat ze me zorgvuldig opschuurden, alle chassisonderdelen waren los, dit ging lekker vlot, totdat ze een klein plekje bij me vonden, net onder mijn voorruit. Later nog een klein plekje onderaan de rechtse deur. Gelukkig kreeg ik geen commentaar maar liefdevol werden de 2 plekjes gestraald en behandeld. Tussendoor kreeg ik veel lovende woorden en hoorde dat ik een zeldzaamheid was.

Toen moest er de keuze gemaakt worden, wil je originele lak of de nieuwe 2 componenten lak, de kleur blijft hetzelfde, je frist alleen wat op.

De 2 componenten lak is sterker en daarmee krijg je ook nog een blanke lak. Natuurlijk koos ik voor die laatste, wat zou ik weer bij de tijd zijn.

Na mijn nieuwe lak werd ik weer zorgvuldig in elkaar gezet met alle oude en soms wat nieuwe onderdelen.

Zelfs mijn wielen, motorruimte en binnenkant hebben een nieuwe 2K lak gekregen

Er weer 40 jaar tegenaan!

42. After painting the AKS is happy to feel fresh air
42. After painting the AKS is happy to feel fresh air

43. After painting AKS look last time to the painter and say thanks for carefull time
43. After painting AKS look last time to the painter and say thanks for carefull time

44. Citroën AKS 400 is ready for the touring to body therapy Dinitrol
44. Citroën AKS 400 is ready for the touring to body therapy Dinitrol

45. And AKS go to North Holland for body therapy Dinitrol
45. And AKS go to North Holland for body therapy Dinitrol

13. Incredible, chassis AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain
13. Incredible, chassis AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain

14. Incredible, wheel suspension AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain
14. Incredible, wheel suspension AKS 400 not any rotten or rust, just light brown grain

15. Incredible, bottom AKS 400 not any rotten or rust, just original factory primer
15. Incredible, bottom AKS 400 not any rotten or rust, just original factory primer

16. Incredible, between panels AKS 400 not any rotten or rust, original coating
16. Incredible, between panels AKS 400 not any rotten or rust, original coating

46. Citroën AKS with Dinitrol coating
46. Citroën AKS with Dinitrol coating

47. Citroën AKS with Dinitrol coating loading bottom
47. Citroën AKS with Dinitrol coating loading bottom

48. Citroën AKS with Dinitrol coating wheelsuspensions
48. Citroën AKS with Dinitrol coating wheelsuspensions

49. Citroën AKS with Dinitrol coating mudguard
49. Citroën AKS with Dinitrol coating mudguard

50. Citroën AKS with Dinitrol coating suspension
50. Citroën AKS with Dinitrol coating suspension

51. Citroën AKS with fresh dripping Dinitrol coating
51. Citroën AKS with fresh dripping Dinitrol coating

52. Citroën AKS with Dinitrol gold-brown coating
52. Citroën AKS with Dinitrol gold-brown coating

53. Citroën AKS with Dinitrol coating moving parts
53. Citroën AKS with Dinitrol coating moving parts

Toen mocht ik weer op reis, naar iemand die een nieuw laagje op de bodem zou aanbrengen.

Toen ik aankwam bij Gosliga in Groningen bleek het de grootste anti-roest centrum van Nederland te zijn.

Ik zag meteen dat het vakmensen waren en dat ze me goed zouden behandelen. Toch was er meer werk aan de winkel dan ik dacht, wat waren die mensen precies.

Het scheen een Dinitrol behandeling te zijn, waarbij niet alleen mijn bodem een dikke rubberachtige laag kreeg maar ook de binnenkant van de deuren, tussen het plaatwerk, overal waar geen 2K lak op zat werd behandeld. Het duurde een paar dagen, maar toen ik buitenkwam voelde ik me zo fris en fruitig, echt dat gevoel dat ik er weer 40 jaar tegenaan kon, heerlijk.

Mijn verblijf in Nederland

54. First check the identity AKS-400
54. First check the identity AKS-400

55. Check nose, eyes and lovely front from AKS-400
55. Check nose, eyes and lovely front from AKS-400

56. Check lasttime total AKS-400
56. Check lasttime total AKS-400

57. At least mounting the original rubber Dutch mudguards AKS-400
57. At least mounting the original rubber Dutch mudguards AKS-400

58. Defatted lack, AKS 400 ready for classic advertising
58. Defatted lack, AKS 400 ready for classic advertising

59. The AKS 400 get the classic style advertising letters
59. The AKS 400 get the classic style advertising letters

60. Seats get a black leather therapy
60. Seats get a black leather therapy

61. After seats black leather therapy ready for touring
61. After seats black leather therapy ready for touring

71. Citroën AKS 400 for sale
71. Citroën AKS 400 for sale

72. Citroën AKS 400 in perfect condition
72. Citroën AKS 400 in perfect condition

74. Citroën AKS 400 better than new
74. Citroën AKS 400 better than new

73. Citroën AKS 400 while touring by river
73. Citroën AKS 400 while touring by river

62. Citroën AKS 400 ready for touring with picnic set
62. Citroën AKS 400 ready for touring with picnic set

63. Sister from AKS 400 born in 1975 photo1978 in Holland
63. Sister from AKS 400 born in 1975 photo1978 in Holland

65. AKS while get a WaxGuard treatment
65. AKS while get a WaxGuard treatment

66. Inside after WaxGuard treatment in June 2017
66. Inside after WaxGuard treatment in June 2017

68. Citoën AKS400 after treatment by Slot Exclusive
68. Citoën AKS400 after treatment by Slot Exclusive

67. Nose after WaxGuard treatment in June 2017
67. Nose after WaxGuard treatment in June 2017

Toen kwam ik weer terug en werden er nog origineel nieuwe spatlappen op me geschroefd, en nog één keer helemaal nagelopen, ik kreeg een Nederlands nummertje 87-YB-99 op me geschroefd, ik was zo trots. Hierna kreeg ik een RDW stempeltje dat de APK perfect was, maar dat wist ik natuurlijk al.

Toen fluisterde mijn jonge baasje me toe, ‘je bent echt beter dan nieuw’. Ik kreeg klassieke reclame letters op mijn huid, de zitplaatsen een zwarte leder behandeling en was klaar voor mijn toekomst.

Eindelijk gingen we toeren en werd ik weer geliefkoosd, gewassen en goed onderhouden. Soms mocht ik buiten slapen maar als het erg nat of koud werd, mocht ik weer binnen slapen in een warme droge slaapkamer. Iedereen keek naar me, ik voelde me weer een jonge meid. Mijn achterbankje, dat eigenlijk in mijn hele leven nog niet gebruikt was, werd tijdens het toeren nog weleens gebruikt door kleine kinderen die ik liet genieten van de tochtjes. Die konden heerlijk door de 2 zijraampjes kijken die ik in 1974 al had.

Ik hoorde de verhalen van mijn baasje aan, in 1978 had hij een zusje van me gereden voor zijn bedrijf, die was geboren in 1975. Die heb ik dus nooit gekend, die was precies zoals ik, hoorde ik hem zeggen, alleen werd die niet zo oud. Nu begreep ik gelijk waarom hij zo blij met me was, oude tijden herleven en dan met zo’n jonge schoonheid als ik!

Vandaar krijg ik elk jaar zo’n professionele WaxGuard behandeling van auto schoonheidssalon Slot Exclusive, zowel van binnen als van buiten. Maar de laatste keer in juni 2017 voelde het anders, elke naadje kreeg een behandeling, de motorruimte werd gepolijst, zelfs mijn gordels werden uitgewassen. Als laatste kreeg ik weer de jaarlijkse beschermglans op mijn lak.

Nieuw baasje

75. AKS 400 Citroën touring relax back to sleepingroom
75. AKS 400 Citroën touring relax back to sleepingroom

76. Besteleend is the Dutch name for AK 400 models
76. Besteleend is the Dutch name for AK 400 models

77. Besteleend te koop is dutch for Duck for sale
77. Besteleend te koop is dutch for Duck for sale

78. AKS 400 Citroën look relax to the river
78. AKS 400 Citroën look relax to the river

79. Included the old carcase with some history items from AKS400
79. Included the old carcase with some history items from AKS400

80. Interiour from the perfect AKS400 Citroën
80. Interiour from the perfect AKS400 Citroën

Bij terugkomst in vertrouwde slaapkamer kreeg ik weer een laken over me heen.

Ze zijn nog één keer door de Betuwe gereden en hebben wat foto’s gemaakt bij de Grebbeberg en de Rijn. Later zag ik dat hij mijn foto’s uit Spanje en van mijn kuurtjes verzameld had, zelfs een pasfoto van mijn oude Spaanse baasje had hij nog. Ook zag ik de foto’s die hij bij de Rijn gemaakt had, en zag dat ik er echt nog als een jonge frisse meid uitzag. Toen fluisterde hij me toe, ‘je hebt me een fijne tijd gegeven maar ook ik word wat ouder. Het zou fijn zijn als je weer een goed baasje krijgt.

En ik beloof je, alleen een liefhebber mag voor je zorgen, zodat ik weet dat je ook echt zo jong blijft zoals je nu jezelf voelt. En nee, ik ga geen verkoopverhaaltje houden, ik zal ook zeggen dat er 6 wielmoeren iets beschadigd zijn. Toen kreeg ik weer dat laken over me heen en ging de garagedeur dicht

Loading...

Uitgevoerd met

  • 2 zijramen in laadruimte

  • neerklapbare achterbank

  • originele autokoffer met AKS 400 letters

  • reclame letters (te verwijderen zonder lakverkleuring)

Wachtend op mijn nieuwe baasje

Ik sta nog vol verwachting te wachten, vanaf mijn geboorte weet ik het meeste nog te herinneren. Nu realiseer ik me, als ik niet zoveel liefhebbers in Nederland had die zo liefdevol en voorzichtig met me om gingen, hoe zou ik er dan nu uitgezien hebben?

Eigenlijk zou ik er een paar willen bedanken:
– mijn zorgzaam baasje Piet van Walsem : www.pietvanwalsem.nl
– Jan Heling voor mijn restauratie : www.2cvservice.nl
– Gosliga voor mijn behandelingen : www.gosliga.com
– Cartec voor mijn schoonheidsproducten : www.cartec.nl
– Slot Exclusive voor mijn jaarlijkse WaxGuard en behandelingen : www.slotexclusive.nl
– van Eck Automobielen voor mijn jaarlijkse check en APK : www.autobedrijfvaneck.nl

Slaperig wacht ik nu in het dorp Opheusden, Gelderland. Het telefoonnummer van mijn baasje is 0488441317 waar hij tijdens kantooruren bereikbaar is.

Liefhebbers die zoeken op: Citroën AK, Besteleend, gewone eend, Fourgonette, Citroën 2CV of op Citroën 400, kunnen dit ook vinden.

Citroën AKS-400 – ‘Verkocht en verknocht aan mijn nieuwe baasje’

uitzicht op de Caribische Zee…

Slaperig kijk ik af en toe naar mijn slaapkamer deur, en denk hoelang zou ik moeten wachten op een nieuw baasje. Zal die ook echt zo zorgzaam zijn?

Ik sta hier nu een dag het is vrijdag  4 augustus 2017. De volgende dag ging mijn slaapkamer deur een stukje open en kwam mijn baasje naar me toe, hij fluisterde: ‘volgens mij heb ik echt nu al goed nieuws voor je’. Ik heb een mailtje gehad van iemand, die lijkt helemaal verliefd op je, ze schrijft het volgende:

‘ik zoek wat op internet.. en daar staat ze, mijn lang gezochte vriendinnetje.. nog mooier dan ik kon dromen.. zo puur, zo mooi glanzend, zo wit.. prachtig! Pfff.. ben helemaal onderste boven.. wat zou ik haar graag de natuur in Duitsland laten zien. Samen genieten van de mooie dingen in het leven, haar laten rijden in de mooie omgeving van Montferland. En daarna haar meenemen op de boot naar Bonaire, onze nieuwe eindbestemming. Op dit mooie eiland kan ze nog meer genieten van de zon en wat zal ze een indruk maken, wat zal ik haar mooi op de foto zetten op onze grond van de klif met het uitzicht op de Caribische Zee… Tja, ik wil graag met haar kennismaken en misschien deelt zij met mij de liefde en voor het eiland, de rust, de zon en het rustige tempo die ze na 44 jaar zo verdient heeft.’

Wat voelde dit goed, het zal toch niet waar zijn, dit is ook mijn stille droom, Bonaire..!
Maandagavond 7 augustus 2017 ging mijn slaapkamerdeur weer open, daar stond mijn baasje, naast hem een jonge vrouw, oh wat kijkt ze verliefd! Het verdere verloop van deze, één van mijn mooiste avonden, zal ik hier niet vertellen. oh wat voelde ik me gelukkig, ja ik was ook helemaal verliefd.

Een paar dagen later was ze er weer, nu met een speciale dokter die me uren onderzocht. Wederom kreeg ik liefdevolle complimenten en werd ik 100% gezond verklaard, wat was ik en mijn nieuwe baasje gelukkig met deze uitspraak van de dokter, we keken elkaar aan en dachten YES! Ik kreeg een roze strik om me heen en wachtte tot mijn nieuwe liefde me op kwam halen. Op maandag 14 augustus 2017 werd mijn geboortekaartje aangepast en was ik verkocht. Verkocht en verknocht, ja dat ben ik ook, aan mijn nieuwe baasje, wat is ze lief voor me!

Inmiddels heeft ze mijn klassieke letters liefdevol verwijderd, ja mijn mooie nieuwe toekomst gaat beginnen! Nu zijn we samen aan het toeren door het mooie zonnige Montferland, heerlijk wat een leven, het wordt genieten..

Mijn specificaties:

Merk en type: Citroën AKS 400 – 2cv Fourgonnette

Geboortedatum: circa 31 januari 1974

Tenaamstellingen: 12-02-1974 / 23-10-2012

Categorie: Oldtimer AKS 400 bestel

Tellerstand afgelezen: 15.000 kilometers

Topsnelheid: 110 km per uur

Acceleratie: 0-100 38 seconden

Vermogen: 20 kw is 27 pk

APK geldig tot: 17-10-2018

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this